Tack för förtydligandet! Om du menar att din externa hårddisk – SanDisk G-Drive – arbetar hela tiden, trots att du inte gör något med den, är det en annan situation än molnlagring. Här är de vanligaste orsakerna och vad du kan göra:


🔍 Möjliga orsaker till att din SanDisk G-Drive ”arbetar hela tiden”

1. Operativsystemet indexerar disken

Både Windows och macOS indexerar nya externa diskar för att förbättra sökfunktioner.

  • macOS: Spotlight indexerar disken när den ansluts första gången.

  • Windows: Indexeringstjänsten kan läsa filstrukturen.

Lösning: Vänta tills indexeringen är klar (kan ta från några minuter till timmar beroende på diskstorlek). Alternativt – stäng av indexering för den enheten:

  • macOS: Gå till Systeminställningar > Spotlight > Sekretess och lägg till G-Drive.

  • Windows: Gå till Indexeringsalternativ > Ändra och avmarkera disken.


2. Time Machine / Filhistorik / Backup-program körs

Backup-program (t.ex. Time Machine på Mac eller Filhistorik i Windows) kan automatiskt försöka säkerhetskopiera till eller från G-Drive.

Lösning:

  • Kontrollera om något backup-program är aktivt och stäng av det tillfälligt.

  • I Time Machine (Mac): Gå till Systeminställningar > Time Machine och se om disken används.


3. Antivirus eller antimalware skannar disken

Vissa säkerhetsprogram skannar automatiskt nya diskar i bakgrunden.

Lösning:

  • Öppna antivirusprogrammet och se om det pågår en skanning.

  • Pausa eller stäng av skanning av externa diskar (om möjligt).


4. Finder (Mac) eller Utforskaren (Windows) försöker läsa innehållet

Om du har många filer eller stora kataloger, kan bara att öppna disken i Finder/Utforskaren få den att arbeta intensivt (särskilt om du har förhandsvisningar aktiverade).

Lösning: Stäng fönstret med diskinnehållet och se om aktiviteten avtar.


5. Fel på disken eller filsystemet

En hårddisk som arbetar konstant utan uppenbar anledning kan ha logiska eller fysiska fel.

Lösning:

  • macOS: Öppna Skivverktyg och kör Första hjälpen på G-Drive.

  • Windows: Högerklicka på disken i Den här datorn > Egenskaper > Verktyg > Felkontroll.


6. Skadad eller dold filstruktur

Systemet kan försöka läsa dolda systemfiler, metadata eller loggar som fastnat.

Lösning: Koppla från disken säkert, starta om datorn och anslut den igen.