Källa: ChatGPT | Peter Utzon |

Att spänna in lagret till pinion (kronhjul/kuggkrans och pinjong) i en Porsche 968 CS med M030-paket (som har en annan fjädring/bromspaket än standard) handlar om att korrekt förinställa lagerspel och förspänning, särskilt i differentialväxeln. Det är en mycket precis process, eftersom felaktig förspänning leder till ljud, slitage eller till och med haveri. Här är en översiktlig genomgång:

Reservdelar

  • Position 28: Shims
  • Pos 29:  4 punkt lager
  • Pos 44: Shims
  • Packningssats

Verktyg du behöver

  • Momentnyckel

  • Mätklocka (dial gauge)

  • Pinion depth tool (specialverktyg)

  • Shims i rätt dimensioner

  • Dragverktyg/puller

  • Press

  • Loctite för lager om specificerat

  • Porsche-verkstadshandbok (eller PET/Katalog)



⚙️ Steg-för-steg: Pinjonglagrets montering och förspänning

1. Inspektera delar

  • Kontrollera att pinjongaxel, lager, shims och hus är i gott skick.
  • Byt alltid lager om det är någon tvekan.

2. Förspänning via shims

Porsche använder (på 968) shimjustering mellan lagret och huset (ej krosshylsa som på vissa andra märken).

  • Inre pinjonglager (vid kronhjulssidan) sätts först på axeln.
  • Sätt på lämpligt shims (baserat på tidigare mätning eller referensvärde).
  • Pressa fast lagret om det är presspassning.

3. Yttre pinjonglager + inställning av förspänning

  • Sätt på det yttre lagret.
  • Montera pinjongaxeln i huset (utan kronhjul ännu).
  • Dra muttern på pinjongaxeln (ej slutmoment än).
  • Mät rullmotståndet (rotational torque) med momentnyckel – värdet ska ligga inom Porsche-specifikation (ca 1–2 Nm för nya lager, kan variera).

Om rullmotståndet är för lågt/högt:

  • Ändra shim-mängd tills du uppnår rätt förspänning.
    Enligt Björn 0.20 ( På min bil var det 0,65)

4. Pinjongdjup

  • Pinjongens djup i förhållande till kronhjul måste mätas med specialverktyg (eller med blåfärgning av kontaktmönster).
  • Shims bakom det inre lagret bestämmer detta.
  • Justera efter behov (mått brukar vara stansat på kronhjul eller pinjong).

5. Montera diff och kontrollera backlash

  • När pinjong är korrekt monterad, sätt in differentialkroppen med kronhjul.
  • Justera sidolagrens shims för att få korrekt backlash (spel mellan pinjong och kronhjul, typiskt 0,10–0,20 mm).
  • Kontrollera mönstret med blå färg (gear marking compound) – bör ligga centrerat på tandytan.

6. Momentdragning


M030-specifika anmärkningar

M030 påverkar inte direkt växellådans inre uppbyggnad, men ofta är dessa bilar körda hårdare. Så:

  • Kontrollera extra noga efter slitage i lagerlägen.

  • Uppgradering till LSD (om inte redan monterat) kan ha andra shims och inställningar.

  • Kontrollera om växellådan är original G44/10 (vanlig på 968 CS).



Rekommenderad referens

För exakt shimtjocklek och toleranser:

  • Porsche 968 Workshop Manual

  • PET (Porsche Ersatzteilekatalog)